Nabeschouwing Varsity 138
De Varsity is een wedstrijd die hoogte- en dieptepunten kent als geen ander. Zo hebben we zondag 3 april hagelbuien en een heerlijk lentezonnetje gehad; hebben onze boten als eerste en als laatste de finish gepasseerd; en hebben we tranen en lachen gezien. Dit alles heeft zich ontknoopt aan het Merwedekanaal bij Houten. Een druilerige kade die in 5 dagen omgetoverd wordt tot een heuse wedstrijd- en festivalterrein. Dat boten heen en weer gestuwd worden in een klotsbak van golven; dat roeiers geen fatsoenlijke kleedruimte hebben; de start standaard 30 minuten uitloopt; dat studenten kloten modder naar elkaar gooien en dat alles draait om de hoofdnummers hoort allemaal bij het karakter van de Varsity. Helaas voor Triton heeft de o zo belangrijke finale van de Race der Oude Vieren afgelopen 3 april ook laten zien dat de Varsity vastgeroest zit in wedstrijdvoorwaarden die inmiddels niet meer bij het Nederlandse studentenroeien past.
De Varsity heeft naast verscheidene ‘wedstrijd’ wedstrijd nummers ook enkele nummers die gestart kunnen worden door competitieroeiers. Als eerste boot van Triton start de Dames Topc4 in de zogenaamde Overnaadse Vier; een houten C4 met ouderwetse tulpen bladen. Zij worden vijfde in de time-trial, waarmee ze een plekje in de finale weten te bemachtigen. Helaas weet de Overnaadse Vier van Triton, zoals vaker voorkomt, het einde van de Varsity niet te behalen en wordt nog voor de finales door materiaalpech uitgeschakeld.
Zowel de Eerstejaars Damesch als Eerstejaars Lichte Damesch finishen niet in de top twee van de voorwedstrijd. Hiermee zij de kans op het starten van de finales. Voor de Lichte Damesch is dit simpelweg pech; de dames uit Utrecht zetten de derde tijd neer, maar door een zware loting halen ze finale net niet. De eerstejaars mannen van Triton weten het wel tot de finales te schoppen. De Lichte mannen liggen in de voorwedstrijd tegen gedoodverfde favoriet Laga, maar weten naast de mannen uit Delft iedereen voor te blijven. In de finale eindigen Eerstejaars Licht van Triton op een vijfde plaats, de hoogste placering die de heren tot nu toe behaald hebben. Ook de Zware eerstejaars 8+ wordt tweede in de voorwedstrijd. In de finale varen zij een stabiele wedstrijd; ze starten en finishen als derde. Hiermee behouden zij mooi hun derde plaats in het eerstejaars klassement.
Enkele middengroepen proberen op de Varsity hun Development boten en vooral hun kansen ten opzichte van de rest van het veld uit. De Middengroep Lichte Damesch vissen in het LDG2x veld net achter het net. Ondanks een spannende wedstrijd worden ze in de laatste 500 meter ingehaald door de dames van Njord. Omdat het HG4- veld ontbreekt op de Varsity gaat Middengroep Zwaar van start in het HB4+ veld. De middengroepers zetten de snelste tijd neer in de voorwedstrijd en ook in de finale laten ze zien dat ze het Beginnelingen veld ontgroeid zijn. Met een ruime voorsprong worden Olaf Westra, Hugo Kuipers, Elwin Stach, Matthijs Crouwers en stuurvrouwe Lyan Betsema beginnelingen af op de Vrasity. Vanaf zondag moeten de jongens het zonder zijwieltjes en zonder haar doen in het HDev4- veld. Ook bij de Damesch blijkt het starten in de DB4+ een groot succes. Net zoals Middengroep Zwaar zet Middengroep Damesch de snelste tijd neer in de voorwedstrijd van het DB4+ veld. In de finale weet Euros de snelste eerste kilometer neer te zetten, maar de ervaren met stuurvrouw Fiep Warmerdam loodst de Damesch voorbij de Twentse formatie. Het tempo wordt opgevoerd in de tweede helft van de race en de Damesch weten met een voorsprong van zes seconden het DB4+ veld te winnen. Josien Brzesowsky, Milou Verhoeff, Eleonore Veldman en Cia Veendorp worden hiermee Beginneling af. Ook Middengroep Licht kan de kans op Varsity blik niet laten schieten. Zo start de sectie met twee boten in het LHG2x veld. Door een onhandige loting haalt de 2x van Floris ten Tusscher en Thijs Noordhoek de finale niet. De gelegenheids boot van Jacco Broeren en Max Gompel winnen hun voorwedstrijd en mogen wel door naar de finale. De Lichte mannen starten hard en finishen hard. Hiermee wordt ook Jacco Broeren beginnelingen af in Houten.
Voor de Oud Zware 2- van Bart Lauwers en Steven Bos is de Varsity een mooie oefening voor het NK-klein. In de voorwedstrijd laten de Houtmänner de rest van het veld ver achter zich. De enige ploeg die nog een beetje competitie kan bieden is de boot van Laga, die in de andere voorwedstrijd een vergelijkbare tijd neerzet. In de finale nemen de mannen van Laga en Triton het dan ook tegen elkaar op. In deze strijd trekt de 2- van Triton aan het langste eind. De Zware formatie komt met precies één seconde voorsprong als eerste over de finish. Hiermee nemen de twee mannen het Varsity blik mee naar de Houtman en laten ze de mouwtjes van Bart achter in Houten.
Al deze wedstrijden bouwen op naar de apotheose van de Varsity: de Dames Vier en de Race der Oude Vieren. De Damesch van Triton Rianne Prins, Lis Verouden, Isis Meruma en Anna Leerink liggen in een voorwedstrijd met Laga, de gedoodverfde favoriet. In de eerste 500 meter blijven de Triton Damesch knap bij de Delftse boot, rijkelijk gevuld met bondsroeisters. Na 1000 meter schuift de boot van Orca steeds dichterbij die van Triton. Tot op de 1500 meter is het Utrechtse onderonsje spannend. Helaas eindigt deze spannende strijd vroegtijdig als de ongestuurde vier een balletje raakt en snoekt. De Triton Damesch komen hiermee tot stilstand in de laatste meters van de wedstrijd en maken hiermee geen kans meer op de finale van de Damesch Vier.
De Oude Vier van Triton maakt de voorwedstrijd een stuk minder spannend. Rond het middaguur gaan Eli Brouwer, Pieter van Veen, Jacob van de Kerkhof, Casper van der Steen en stuurvrouw Ellen Bijkerk van start in de eerste voorwedstrijd. De Oude Vier van Triton lijkt meteen aan te moeten staan. Ze zijn geloot tegen de Oude Vier van Nereus, de boot die ook in het Varsity Magazine unaniem verkozen wordt als grootste kanshebber. In dezelfde voorwedstrijd ligt ook de Oude Vier van Njord, met bondsroeier Stef Broenink. Deze Oude Vier wordt ook geacht hoge ogen te gooien. Vrijwel direct na de start is echter duidelijk dat de snelheid van de Oude Vier van Triton niet te evenaren is. In de eerste 500 meter weet Nereus de boot van Triton nog vast te houden, maar de Utrechtse mannen blijven hun snelheid uitbouwen en komen al snel los van de rest van het veld. Het tempo is hoog, de halen zijn lang en de mannen doen het samen. Dit resulteert uiteindelijk in een glansrijke voorwedstrijd, met een voorsprong van maar liefst zeven seconde op de boot van Nereus. Een voorwedstrijd waarvan niemand heeft durven dromen. Voor iedereen op het water en aan de kant is het duidelijk: Triton heeft een van de betere beste Oude Vieren op het water liggen.
De gedachtes die na deze voorwedstrijd stiekem bij iedereen naar binnen zijn gekropen, komen in de finale al vroegtijdig tot een abrupt einde. Om klokslag vijf uur start de finale van de Race der Oude Vieren. Langs de kant klinken de aanmoedigen luid, op het water is het helaas te stil. De Oude Vier van Triton komt als snelste uit de start, waardoor stuurvrouw Ellen Bijkerk de vier gelegen de concurrenten al snel niet meer kan zien. Hierdoor komt de ploeg van Skøll die richting de baan van Triton vaart voor haar uit een dode hoek. De kamprechters die deze overduidelijke botsing hadden kunnen voorkomen geven geen stuurcorrecties. Binnen een minuut raken de bladen van Skøll en Triton elkaar. Hierna sturen beide boten nog weg, maar helaas tevergeefs. De boten komen weer in aanraking, waarna er een snoek geslagen wordt en beide boten tot stilstand komen. Zo passief als de kamprechters zijn in het voorkomen van de aanvaring, zo passief zijn ze ook in de secondes na de aanvaring. De wedstrijd wordt niet stilgelegd en herstart. Het wordt een een pijnlijke en ongelijke strijd. De Oude Vier van Nereus vaart zonder enkele tegenstand de resterende drie kilometer uit. Na 20 seconde stil te hebben gelegen hervat de Oude Vier van Triton hun wedstrijd. Zij weten nog veel goed te maken. In het middenstuk zetten de Utrechtse mannen de snelste tussentijd neer en laten daarmee zien dat een kanshebber onterecht de winst ontnomen is. Op de kant kijken de leden van Triton met ongeloof en frustratie naar dit dramatische schouwspel. Pas als de Oude Vier na de finish hun hand opsteekt bij blijk van protest weten de Utrechters hun stem terug te vinden en juichen instemmend mee om steun voor hun Oude Vier te uiten. Het protest wordt aangegeven en het bezwaar wordt aangetekend. Met de woorden ‘we kunnen er toch niets meer aan doen’ moeten de roeiers en coaches die zich zo ingezet hebben voor de Oude Vier genoegen nemen. Niet alleen de roeiers, maar de hele Varsity is beroofd van een bloedstollende eindstrijd die de Race der Oude Vieren hoort te zijn.